Parodontologie & implantologie

“Parodontaal” betekent letterlijk: rond de tand. Parodontitis is een chronische ziekte die het tandvlees en het bot rondom een tand aantast. Meestal tast parodontitis meerdere tanden of kiezen aan. Dit gebeurt wanneer bacteriën in de tandplaque (het stroeve laagje wat je op je tanden voelt als je een dag je tanden niet poetst) ervoor zorgen dat het tandvlees gaat ontsteken. De beginvorm van deze ontsteking noemen we gingivitis. Het tandvlees is dan rood, gezwollen en bloedt gemakkelijk.

Meestal wordt gingivitis veroorzaakt doordat tanden en kiezen niet goed genoeg gepoetst worden. De eenvoudigste manier om zelf vast te stellen dat er iets mis is met het tandvlees is wanneer het bloedt. Door verbetering van de mondhygiëne en professionele gebitsreiniging kan blijvende schade in dit stadium nog voorkomen worden.

Wanneer gingivitis echter niet behandeld of opgemerkt wordt, kan er een parodontale aandoening ontstaan. Na verloop van tijd kan de tandplaque zich vermeerderen en zich onder het tandvlees verbreiden. De toxische producten van bacteriën irriteren het tandvlees.

Dit resulteert in een chronische ontsteking van het tandvlees die gaandeweg niet alleen de bacteriën vernietigt, maar ook de vezels waarmee een tand aan het tandvlees en het bot vastzit. In het verdere verloop krijgt de tand steeds minder aanhechting en verzakt het omringende bot. Vervelend is dat de symptomen in dit stadium nog moeilijk herkenbaar zijn. Wanneer de tanden of kiezen uiteindelijk los gaan staan, is het vaak al te laat.

Een parodontoloog is een tandarts die zich focust op de diagnose en behandeling van ernstige parodontale aandoeningen en het plaatsen van implantaten. Parodontologen zijn op de hoogte van de nieuwste technieken en methoden om deze aandoeningen te kunnen diagnosticeren en behandelen.

Uw tandarts kan u naar een tandarts-parodontoloog verwijzen als er sprake is van ernstige parodontitis, maar u hebt niet altijd een verwijzing nodig om een parodontoloog te raadplegen. In geval van twijfel kunt u altijd terecht voor een second opinion, alsook voor advies over diverse tandheelkundige behandelingen.

• Prof. Eghbali Aryan
    • Afdelingshoofd VUB parodontologie & orale implantologie
    • Professor UGent parodontologie & orale implantologie
  • Bouckaert Eline